Monday, July 14, 2008

PENGEKALAN HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU

NASIONAL Prinsip ketuanan Melayu perlu diperjuangkan


Prinsip ketuanan Melayu perlu terus diperjuangkan kerana ia tuntutan moral yang melambangkan perjalanan panjang sejarah sesebuah bangsa sebelum negara mencapai kemerdekaan.

Ahli sejarah dan bekas pensyarah Sejarah Universiti Malaya, Datuk Dr Malik Munip, berkata prinsip itu menunjukkan Malaysia yang sebelum ini dikenali sebagai Tanah Melayu dihuni oleh kaum itu dulu sebelum kedatangan kaum lain ketika penjajahan British.

Beliau berkata, sejarah Melayu di negara ini bukan bermula setakat tarikh merdeka pada 1957, sebaliknya lebih lama yang membentuk perjalanan sebuah bangsa.



"Pendeta Za'aba berkata kesatuan Melayu di Tanah Melayu adalah berbeza daripada pertubuhan kaum lain di Tanah Melayu kerana Melayu adalah kaum asal dan teras negara yang bersifat nasional," katanya pada ceramah Himpunan Perpaduan Melayu anjuran Sekretariat Perpaduan Melayu Jerai di sini, kelmarin.

Turut berucap, Ahli Dewan Undangan Negeri Guar Cempedak, Datuk Dr Ku Abdul Rahman Ku Ismail.

Beliau berkata, sebagai tukaran kepada prinsip `jus soli', kontrak sosial negara berhubung ketuanan Melayu mahukan budaya, agama Islam dan hak keistimewaan orang Melayu dihormati di negara ini tanpa menggugat hak kaum lain.

Bagaimanapun, katanya, agak malang pada masa ini ada sesetengah orang Melayu sendiri yang `terperangkap otak' dan menolak perjuangan ketuanan Melayu.

"Ada juga pihak menterjemahkan ketuanan Melayu sebagai `Malay dominan' kerana istilah itu tidak betul dan tidak ada moral.

"Ketuanan Melayu adalah asas kepada kedaulatan Tanah Melayu kerana kaum itu yang asal berada di negara ini bukan hendak suruh orang lain panggil Melayu bos," katanya.

Beliau berkata, sebagai kaum asal, hak dan keistimewaan yang diperoleh tentu akan berbeza dengan pihak lain.

No comments:

your future is in your hand

your future is in your hand