Wednesday, July 16, 2008

Baru baru ini Majlis Peguam Malaysia (MPM) mengadakan satu forum untuk membincangkan tentang kontrak sosial. Kontrak sosial ataupun yang juga dikenali sebagai pakatan murni merupakan persetujuan antara kaum berkaitan dengan isu-isu tertentu yang memberikan keistimewaan bukan hanya terhadap kaum Melayu tetapi juga kaum bukan melayu secara umumnya.

Apa yang menjadi persoalan ialah mengapa MPM mahu mempersoalkan kontrak sosial sedangkan ia telah lama dipersetujui oleh semua kaum semasa pembentukan Malaysia. Adalah menjadi amalan orang Melayu yang suka memberi,jadi dalam konteks Kontrak Sosial, orang melayu sanggup memberikan kewarganegaraan kepada India dan Cina. Dan dalam masa yang sama perlukan satu mekanisme untuk melindungi hak hak dalam negara daripada persaingan akibat sikap yang suka memberi ini... adat dunia... orang yang diberikan tidak akan merasa puas dan akhirnya bertukar menjadi tamak dan ingin memiliki semua sekali..

Hal ini telah difikirkan olen pemimpin yang mencadangkan Kontrak Sosial kerana perkara ini boleh dijangkakan. Jadi apalah salahnya jika kita memberi tetapi pada masa yang sama menetapkan syarat-syarat. Dan hal ini telah dipersetujui sejak 50 tahun. Pada masa sama penduduk bukan bumiputera menerima atau mendapat kerakyatan..Adakah itu tidak dinamakan keistimewaan. Jika mereka ini tidak diberikan keistimewaan ini maka sehingga hari ini mereka masih lagi bukan warganegara Malaysia.

Dalam hal ini saolah olah Presiden MPM tidak mahu mengetahui atau sengaja melupakan fakta sejarah apabila menidakkan pengorbanan yang telah dilakukan oleh orang Melayu untuk memberikan tempat kepada kaum lain supaya mereka dapat memulakan kehidupan mereka di sini semasa pembentukan Persekutuan Tanah Melayu. Mengapa tiada ucapan terima kasih kepada orang Melayu yang memberi peluang kepada kaum tertentu lain untuk menjadi warganegara di Tanah Melayu (Malaysia)?


Asas pembentukan negara ini berpaksikan 'kontrak sosial' yang dipersetujui semasa negara ini merdeka bahawa kepimpinan kerajaan perlu diketuai oleh orang Melayu Islam dan Islam adalah agama rasmi. Bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Melayu sebagai penyatu kaum-kaum di negara ini, hak-hak istimewa Melayu dan juga hak-hak politik, ekonomi dan sosial kaum bukan bumiputera dijamin oleh perlembagaan, serta kerjasama parti-parti politik antara kaum-kaum terbesar melalui gagasan BN serta adanya pengiktirafan terhadap DPK dan DEB oleh pelbagai kaum semasa pembentukannya dahulu. Mengapa hendak dipertikaikan lagi?

Sebagai satu badan yang diterajui oleh golongan elit, mpm haruslah rasional dalam segala tindakan. Tindakan mengadakan perararakan dilihat seolah olah merendahkan martabat golongan peguam yang kononnya intelek tetapi tiada bezanya dengan rakyat golongan bawahan di Indonesia, India dan Bangladesh yang sering mengadakan.

ironinya, Orang Melayu tidak akan berdiam diri jika hak mereka dibincang dan dipersoalkan. Oleh itu, jangan jadikan Majlis Peguam sebagai pertubuhan yang kononnya elit sehingga tidak boleh ditegur.

No comments:

your future is in your hand

your future is in your hand