Sunday, July 6, 2008


INISIATIF mencari tenaga alternatif bermula ketika me letusnya krisis minyak dan perbalahan negara Islam di Asia Barat dengan Amerika Syarikat awal 1970-an menyebabkan timbul kesedaran apakah dunia perlu bergantung kepada hanya satu bahan api?


INISIATIF mencari tenaga alternatif bermula ketika me letusnya krisis minyak dan perbalahan negara Islam di Asia Barat dengan Amerika Syarikat awal 1970-an menyebabkan timbul kesedaran apakah dunia perlu bergantung kepada hanya satu bahan api?

Sumber alternatif diperlukan apabila kaji selidik mendapati bekalan minyak dunia mungkin habis dalam dalam tempoh 40 hingga 50 tahun akan datang.


Selain memikirkan tenaga hidro sebagai pemangkin sumber tenaga, penggunaan solar dan nuklear juga mendapat per hatian antarabangsa ekoran keaslian sumber terbabit yang masih belum meluas.

Nuklear bukan sekadar untuk peperangan tapi ia sumber tenaga yang mampu memberi manfaat dan perlu diterokai sebelum Malaysia kehilangan minyak di masa depan.

Nuklear dikatakan kaedah paling selamat, mesra alam sekitar, boleh diharap dan murah dalam jangka masa panjang walaupun loji nuklear memerlukan pelaburan awal yang besar.

Malaysia pernah bercadang membangunkan tenaga nuklear pada 1972 apabila menubuhkan Institut Teknologi Nuklear Malaysia (MINT).

Negara maju seperti Amerika Syarikat, Perancis dan Britain adalah negara yang lama menumpukan perhatian kepada nuklear untuk menjana tenaga.

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) masih belum memberi keputusan muktamad penerokaan sumber tenaga nuklear ini namun masih menyelidiki perkembangan di negara lain.

Menterinya, Datuk Dr Maximus J Ongkili, berkata belum ada satu dasar kebangsaan menjadikan tenaga nuklear sebagai alternatif.

“Namun, kerajaan sentiasa mengikuti perkembangan se masa dunia menggunakan nuklear untuk menjana kuasa elektrik.

“Usaha itu bagi menjamin keselamatan pembekalan tenaga, kesinambungan serta kemampanan pembangunan ekonomi negara masing-masing,” katanya.

Menurut beliau, negara Asia Tenggara seperti Indonesia, Vietnam dan Thailand serta Timur Tengah seperti Arab Saudi, Emeriyah Arab Bersatu (UAE), Jordan dan Mesir cenderung untuk membangunkan program penjanaan kuasa berasaskan nuklear.

“Sehingga akhir tahun lalu, terdapat 439 loji janakuasa nuklear dengan keupayaan membekalkan kuasa elektrik sebanyak 372,000 megawat elektrik (MWe) beroperasi di 30 negara termasuk Amerika Syarikat, Jerman, Jepun, Kanada, Perancis, Rusia dan United Kingdom,” katanya.

Menurutnya, MOSTI ketika ini dalam proses menyiapkan kertas kerja komprehensif merangkumi politik, ekonomi, sosial, teknologi, alam sekitar, perundangan dan keselamatan untuk memasukkan tenaga nuklear sebagai sumber tenaga bagi penjanaan elektrik.

“Ia dimasukkan dalam dasar kepelbagaian bahan api negara yang meneliti semua aspek berkaitan dengan kerjasama Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi (KTAK),” ka tanya.

Ongkili berkata, nuklear adalah satu pilihan untuk masa depan dan Agensi Nuklear Malaysia (ANM) dinamakan sebagai agensi peneraju utama untuk menyelaras serta me ngurus aktiviti berkaitan perancangan, persediaan serta pem bangunan tenaga nuklear.

Nuklear adalah sumber tenaga radioaktif dan untuk me nguruskan sisa pepejal radioaktif nuklear bukan mudah kerana ia memerlukan teknologi canggih dan kos tinggi.

Kesan daripada hasil sisa pepejal radioaktif jauh lebih berbahaya seperti letupan loji nuklear di Chernobyl dan Three Mile Island yang masih menghantui masyarakat dunia.

Kesan radioaktif daripada letupan itu menyebabkan mutasi gen manusia dan ia kekal untuk jangka masa panjang.

Begitu juga kesan nuklear kepada masyarakat Jepun dengan pengeboman Hiroshima dan Nagasaki.

Justeru, penggunaan tenaga solar dilihat ‘calon’ paling sesuai untuk diketengahkan sebagai sumber tenaga alternatif.

Sistem solar menjadi teknologi bertepatan dengan Malaysia kerana negara ini mempunyai kelebihan dari segi penerimaan cahaya matahari yang banyak sepanjang tahun.

Malaysia memiliki inisiatif berkaitan solar apabila Projek Fotovoltaik Bersepadu Bangunan Malaysia (MBIPV) bernilai RM95 juta, projek nasional bagi tenaga yang diperbaharui akan menggalakkan penggunaan teknologi itu bagi me manfaatkan tenaga solar dan mengeluarkan elektrik untuk bangunan.

Ia diperkenalkan pada 2005 dengan tujuan menggunakan sumber tenaga diperbaharui iaitu tenaga solar yang banyak dalam negara.

Salah satu program yang dikelolakan melalui Projek Fo tovoltaik Berintegrasi Bangunan Malaysia (MBIPV) di bawah Pusat Tenaga Malaysia (PTM) ialah Suria 1000.

Suria 1000 ialah sistem solar bergrid, yang mana tenaga elektrik yang dihasil dan disambung terus kepada sumber tenaga elektrik utama melalui Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Pemasangan Suria 1000 dalam pusingan pertama mem babitkan 40 modul sel fotovoltaik 4.8 kilowatt dan terdapat laporan mengatakan ia mampu mengurangkan penggunaan tenaga elektrik sehingga lebih RM150 sebulan.

Ia menyerap dan menukar tenaga solar kepada tenaga elektrik pada alat ‘inverter’ yang terpasang di rumah antara jam 7 pagi hingga 7 malam.

Tenaga solar sudah lama membuka mata ramai pihak namun penggunaannya masih menjadi tanda tanya.

Pusat Pendidikan dan Latihan Tenaga Diperbaharui dan Kecekapan Tenaga (Cetree) pernah memperkenalkan per hentian bas konsep baru yang dicetuskan menggunakan tenaga solar.

Kaedah inovasi itu disesuaikan dengan keadaan serta ke perluan persekitaran yang menggabungkan empat panel solar diletakkan di atas bumbung perhentian bas untuk digunakan sebagai penjana tenaga elektrik bagi kipas dan lampu me nerusi bateri yang dilengkapkan pada bahagian belakang.

Keunikan kipas dan lampu ini ialah akan berfungsi secara automatik mengikut keadaan persekitaran.

Apabila keadaan mendung atau matahari tidak memancar dengan terik kipas akan berhenti berfungsi secara automatik dan apabila malam menjelang, lampu akan terpasang dengan sendiri.

Lampu dari jenis yang kecil digunakan kerana tempat berkenaan tidak memerlukan cahaya yang terlalu banyak dan kipas yang bengkok pula digunakan bagi tujuan memi nimumkan penggunaan tenaga.

Keistimewaan yang diperlihatkan Cetree bukan saja efisyen dari segi penggunaan tenaga dan kos bahkan ia berkonsep alam semula jadi dengan persekitaran yang nyaman.

1 comment:

Anonymous said...

If im in the situation of the owner of this blog. I dont know how to post this kind of topic. he has a nice idea.

your future is in your hand

your future is in your hand