Sunday, June 29, 2008

Apakah aku salah??????????

Hari ini Jumaat 27/06/08 aku telah mengambil tindakan tidak bertamadun terhadap salah seorang pelajar..Bukan darjah satu bukan darjah enam, bukan tingkatan satu bukan juga tingkatan empat....Tingkatan 6 Atas.. Pelajar yang aku sangkakan matang dari segi pemikiran dan sahsiah....Selama ini pelajar ini banyak menimbulkan masalah dan guru guru lain juga menghadapi masalah yang sama..namun aku tidak mengambil apa apa tindakan. Hanya nasihat dengan harapan dia akan berubah. Segala kesalahan yang dilakukan juga aku diamkan, namun tetap direkodkan hanya tidak ada apa apa tindakan disiplin diambil...alasan aku cuma satu..aku ingin menyelamatkan aset negara..

kesalahan disiplin seperti ponteng sekolah, ponteng kelas, merokok, membawa rokok, datang lambat.....tidak membuat kerja sekolah...walaupun aku tindakan aku salah tetapi nawaitu hanya satu.....aku ingin menyedarkan dan menyelamatkan pelajar tersebut. Aku lebih suka mengambil pendekatan memujuk daripada kekerasan seperti rotan mahupun tindakan gantung dan buang sekolah...jauh sekali

Namun apa yang berlaku hari ini amat melukakan hati...apakah aku sebagai guru bersalah kerana menegur pelajar yang tidur semasa aku mengajar??? bukan sekali dua aku menegur tetapi lebih dari lima kali..Apakah patut pelajar tersebut berkasar terhadap aku hanya kerana aku menyuruhnya mencuci muka dan mengikuti pembelajaran....Tindakannya yang menengking aku telah membuatkan aku turut naik angin. Seterusnya menghalaunya keluar dari kelas dan memintanya terus berjumpa pengetua dengan diiringi ketua kelasnya. Namun apa yang berlaku ialah dia terus memaki hamun... aku apa lagi...tarik bajunya dan turut berkasar...yelah emosional...
Kata kata terakhir ku pada masa itu ialah " Jangan sampai awak merempat di negara sendiri"..macam sumpah jugakla..

Lepas tu aku nangis la..kat kelas,, then jumpa HEM..nasib baik HEM backing aku...Tapi sampai sekarang ni..hati aku sakit... stress...kawan kawan tolong beritahu sama ada tindakan aku tu salah ke tidak?????????

No comments:

your future is in your hand

your future is in your hand